حرّ أم برد

במדינות שונות בעולם נוהגים להשתמש בסולמות שונים של יחידות למדידת טמפרטורה.
פעילות "חם או קר" עוסקת במעברים בין סולם צלזיוס (C) וסולם פרנהייט (F), באמצעות שינוי נושא נוסחה.
נושא מתוכנית הלימודים: ביטויים אלגבריים + שינוי נושא נוסחה
מתאימה לכיתות: ז'-ח'
ידע נדרש:
- המרת יחידות
- כתיבת ביטויים אלגבריים
- שינוי נושא נוסחה (בידוד משתנה מתוך משוואה)
שלב העברה:
הנושא "משתנים, ביטויים אלגבריים והכללה של תופעות מספריות" נלמד בכיתה ז'. לפי תוכנית הלימודים יש להתמקד בייצוג ערכים מספריים באמצעות משתנים, בנוסף, מוצע להציג ביטויים אלגבריים גם דרך דוגמאות הממחישות את התועלת שבהם. למשל, תיאור מצבים חשבוניים והכללות של מקרים פרטיים (ניסוח חוקיות). (ראה עמוד 5 בתוכנית הלימודים של חט"ב)
שינוי נושא נוסחה הוא נושא טכני שבו מבודדים אחד המשתנים במשוואה נתונה. נושא זה מתבסס על הידע בפתרון משוואה עם נעלם אחד – נושא הנלמד גם הוא בכיתה ז' (ראה עמוד 23 בתוכנית הלימודים של חט"ב)
לכן, פעילות זו מתאימה כפעילות תרגול בכיתה ז' או כפעילות חזרה בכיתה ח' .
דוגמאות לפתרונות
נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:
- ניתן להיעזר בסרטון הבא כפתיחה לפעילות:
https://www.youtube.com/watch?v=1TV6JFxMEcI
- פעילות זו עוסקת בנושא מחיי היום-יום לכן כדאי כפתיחה לדון על סיטואציות שונות הקשורות באופן מדידת הטמפרטורה במקומות שונים בעולם. בנוסף ניתן להזכיר סולמות נוספים, כמו קלווין, שהיא שימושית בתחומים אחרים (האפס המוחלט).
- המטרה הכללית של הפעילות היא להכיר את שיטות/סולמות שונים למדידת טמפרטורה, למשל צלזיוס ופרנהייט, באמצעות סיטואציות מציאותיות. ובנוסף לאפשר לתלמיד לחקור את הקשר בין הסולמות השונים בעזרת שינוי נושא נוסחה.
- בדיון במשימות השונות ניתן להתייחס לערכים שונים שהתלמידים כותבים. לדוגמה: האם כתבו אפס כאחד הערכים, או האם כתבו ערכים של טמפרטורות "מוכרות" כמו 100 מעלות צלזיוס (טמפרטורת רתיחת מים).
במשימות 2+3:
- כדאי לדון בביטויים האלגבריים השונים שהתלמידים הגישו למעבר בין הסולמות.
- האם אפשר לפשט את הביטוי שהוגש?
- האם היה שימוש בשברים פשוטים כדי לקבל ביטוי יותר מדויק?
- כדאי לדון עם התלמידים על הייצוגים השונים: ייצוג נומרי, ייצוג אלגברי והטבלה.
- צריך לשים לב ששתי העמודות הימניות בטבלה הם זהים, כלומר שהביטוי האלגברי שנכתב מתאים למעבר בין הסולמות.
במשימה 5, כדאי לדון באיזה טמפרטורה בשני הסולמות הערך זהה (ב 40- מעלות ).