بقعة نفط

במהלך ההיסטוריה נרשמו לא מעט דליפות נפט בים במקומות שונים בעולם, שלכולן השפעות הרות אסון על המערכות האקולוגיות ועל סביבת המחייה של האדם. 

הפעילות עוסקת בשיטות שונות לניקוי כתם נפט מהים, בעזרת הערכת היקף ושטח הכתם.

 

 

נושא מתוכנית הלימודים: שטח משולש + שטחי מצולעים

מתאימה לכיתות: ז'-ט'

ידע נדרש: 

  • חישוב שטחים של מצולעים בעזרת סריג (משולש, מרובע, מצולע כלשהו)
  • אחוזים

שלב העברה: 

נושא "שטח משולש" נלמד בבית ספר יסודי ומתעמקים בו בכיתה ז' ביחד עם נושא "שטחים של מצולעים":

"המושג 'שטח' מוכר לתלמידים מבית הספר היסודי, אולם עקרונותיו עדיין אינם מובנים לרבים מהם."  (מתוך תוכנית הלימודים – עמ' 18)

"יש ללמוד לחשב את שטחו של מצולע על ידי חלוקתו למצולעים שאת שטחם אנחנו יודעים לחשב" (מתוך תוכנית הלימודים – עמ' 31)

"יש ללמוד לחשב את שטחו של מצולע על ידי חלוקתו למצולעים שאת שטחם אנחנו יודעים לחשב….. לעתים הדרך הנוחה לחישוב שטח מצולע היא באמצעות חיסור חלקים מצורה שמכילה את המצולע"   (מתוך תוכנית הלימודים – עמ' 31) 

 לכן ניתן להעביר פעילות זו כפעילות מסכמת בכיתה ז' או כפעילות תרגול וחזרה בכיתה ח'-ט'. 

דוגמאות לפתרונות

נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:

  • המטרה של פעילות זו היא שהתלמיד יתנסה בהערכת היקף ושטח של מצולעים שונים, תוך חיבור לנושא ניקוי כתם נפט מהים.
  • פעילות זו היא פעילות אוריינית שהנושא שלה מהמציאות, לכן כדאי כהקדמה לפעילות לדון עם התלמידים בנושא דליפת נפט בים והשפעותיה על הסביבה.
  • בפעילות הוצגו תמונות אמיתיות לכתמי נפט שנוצרו במקומות שונים בעולם בזמנים שונים. בגלל התכונות הפיזיקליות של הנפט נוצרים כתמים עם גבולות סגורים שיכולים להזכיר צורות הנדסיות שונות. הפעילות עוסקת בצורות הנדסיות שבעזרתם ניתן לחסום את כתמי הנפט שבתמונות וחישוב שטחם בעזרת סריג. 
  • במשימות השונות התלמידים מתנסים בצורות שונות של כתמי נפט ובצורות הנדסיות שונות שבעזרתם ניתן לחסום את הכתם באופן הקרוב ביותר .
  • במשימות 2-4  הצורה ההנדסית נתונה (משולש, מרובע, מתומן), ובמשימה 5 ניתנה האפשרות לבחור את מספר הקודקודים במצולע (עד 15 קודקודים). 
  • בכל אחת מהמשימות, כדאי לדון עם התלמידים באיזו דרך חישבו את השטח. האם נעזרו בסריג? האם נעזרו בעט שביישומון?
  • במשימה 5, כדאי לדון עם התלמידים בצורות שהם בחרו ובאיזו דרך חישבו את השטח.
  • נקודה נוספת לדיון: מצד אחד, ככל שיש יותר קודקודים בצורה ההנדסית, כך ניתן להתקרב יותר לגבולות של הכתם. מצד שני, ככל שהצורה יותר מורכבת קשה יותר לחשב את שטחה.