عجائب القوى

הפעילות עוסקת ביישום של חוקיות ודפוס חוזר של ספרת היחידות במספרים שהם חזקה עם בסיס ומעריך טבעיים. בנוסף לחיזוק משמעות הגדרת החזקה.

פעילות מקדימה שלה היא פעילות "סודות של חזקות".

 

 

נושא מתוכנית הלימודים: חזקות 

מתאימה לכיתות:   ז' – ט'

ידע נדרש: 

הבנת משמעות החזקה

שלב העברה: 

ניתן להעביר את הפעילות הזו בכיתה ז' כפעילות אתגר אחרי לימוד נושא החזקות, ובכיתה ט' כפעילות סיכום או בפעילות פתיחה שמחזקת את ההבנה של משמעות החזקה. 

דוגמאות לפתרונות

נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:

פעילות זו עוסקת ביישום של חוקיות ודפוס חוזר של ספרת היחידות במספרים שהם חזקה עם בסיס ומעריך טבעיים. בנוסף לחיזוק משמעות הגדרת החזקה.

  • התלמיד יכול להיעזר במחשבון הנתון ביישומון שמציג גם את ספרת היחידות בחזקה המתקבלת. 
  • במשימה 1, יש לשים לב שהתלמידים מגישים בסיסים שונים בשלושת הדוגמאות שלהם, ולא אותו בסיס בכל ההגשות. במידה ולא, יש לדון בעניין זה. 
  • במשימה 2 המטרה היא להבליט את הדפוס החוזר בספרת היחידות. אם תלמידים מגישים רק את הבסיסים הטרוויאלים אז חשוב להדגיש את הבסיסים הנוספים המקיימים את התנאי. 
  • במשימה 3 המטרה היא ליישם את ההבנה של הדפוס החוזר. מומלץ לדון עם התלמידים בנימוקים שנתנו ולהדגיש את הדפוס החוזר של ספרת היחידות. 
  • במשימה 4  המטרה היא ליישם את ההבנה של הדפוס החוזר ולתת דוגמאות שונות ולא רק בסיס 2 כמו במשימה 3. יש לשים לב כי התלמידים לא הגישו את הבסיס 10 (לא חד ספרתי). בנוסף, אפשר להדגיש שבבסיסים 4 ו-9 מעריך זוגי למחובר הראשון ומעריך איזוגי למחובר השני ייתנו ספרת היחידות של הסכום היא אפס.