צייר לי משולש

פעילות זו עוסקת בסוגי משולשים לפי גודל הזוויות (משולש חד זוויות, משולש ישר זווית, משולש קהה זווית), כך ששתיים מזוויות המשולש מוצגות כערכי ה- x וה- y של נקודה על מערכת הצירים. 

 

 

נושא מתוכנית הלימודים:  משולשים + מערכת צירים

מתאימה לכיתות: ז'-ח'

ידע נדרש: 

  • סוגי המשולשים
  • הכרת הכלל על סכום זוויות משולש
  • הכרת מערכת צירים

שלב העברה: 

נושא סוגי המשולשים נלמד ביסודי, ונושא מערכת הצירים נלמד בכיתה ז'. 

פעילות זו משלבת את שני הנושאים האלה, לכן היא מתאימה לתלמידים בכיתה ז אשר למדו את מערכת הצירים. 

ניתן להעביר פעילות זו כפעילות חזרה על סוגי משולשים במהלך לימוד נושא מערכת הצירים.

בנוסף, אפשר להעביר פעילות זו בכיתה ח' כפעילות תרגול בנושא משולשים דומים או משולשים חופפים.

דוגמאות לפתרונות

נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:

במשימה 1 המטרה היא לדון עם התלמידים על סכום זוויות במשולש. כמו כן, לבדוק אם התלמיד מבין את המעבר ממערכת הצירים לייצוג המשולש.  

במשימה 2 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מבין מה התכונות של משולש חד זוויות.

במשימה 3 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מבין מה התכונות של משולש קהה זווית ואיך ניתן לייצג את הזוויות שלו במערכת הצירים.

במשימה 4 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מבין מה התכונות של משולש ישר זווית ואיך ניתן לייצג את הזוויות שלו במערכת הצירים.

במשימה 5 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מבין שסכום הזוויות לא יכול להיות גדול מ- 180 מעלות או שווה/קטן מ- 0 .

בכל המשימות:

  • יש לוודא שתלמידים מבינים את המעבר מייצוג נקודה על מערכת הצירים לייצוג המשולש.
  • יש לוודא שתלמידים מבינים שסכום זוויות המשולש צריך להיות בדיוק 180 מעלות.
  • האם אפשר לצור משולשים דומים העונים על התנאים? אם כן, כמה יש כאלה?
  • האם אפשר לצור משולשים חופפים העונים על התנאים? אם כן, כמה יש כאלה?

במשימה 1 

  • במידה ולא משנים את אורך הצלע, כמה אפשרויות שונות קיימות?  (6 אפשרויות)
  • יש לוודא שהתלמידים מבינים ששינוי גודל צלע לא משנה את גודל הזוויות.
  • האם התלמידים מבינים שיכולים להיות משולשים דומים עם אותם זוויות אך צלעות שונות?

במשימות 2-4, יש לדון במרחב התשובות האפשריות ולתאר אותו בעזרת הערכים של x ו- y, או באמצעות ביטויים אלגבריים.