קביעת מדד לעיר ירוקה
בקביעת מדד חשוב שכל הקריטריונים הרלוונטיים יימדדו באותן יחידות מידה. אבל מאחר שהקריטריונים בדרך כלל אינם בעלי אותן יחידות מידה, חשוב לנרמל כל אחד מהם לציון מתאים בסקאלה שנבחר (למשל ציון בין 1-10). בעזרת ציונים אלה ננסה לבנות מדד משקף.
בפעילות קביעת מדד לעיר ירוקה, תלמידים נחשפים לצורך של המרת הקריטריונים לציונים לשם קביעת המדד. ובעזרת הציונים האלה תלמידים מתבקשים להציע מדדים שונים שישקפו בצורה טובה את הדירוג של 30 הערים.
בשונה מהפעילות המקדימה לה, "דירוג ערים ירוקות לסביבה", בפעילות זו נוספו קריטריונים נוספים לדירוג הערים ובקביעת המדד לא כל הקריטריונים האלה יש להם אותה מידת חשיבות. כלומר בבניית המדד המשקל שלהם יהיה שונה.
נושא מתוכנית הלימודים: ביטויים אלגבריים + יחס ישר
מתאימה לכיתות: ח'-ט'
ידע נדרש:
כתיבת ביטויים אלגבריים
שלב העברה:
הנושא "משתנים, ביטויים אלגבריים והכללה של תופעות מספריות" נלמד בכיתה ז'.
לפי תוכנית הלימודים יש להתמקד בייצוג ערכים מספריים באמצעות משתנים, בנוסף, מוצע להציג ביטויים אלגבריים גם דרך דוגמאות הממחישות את התועלת שבהם.
נושא "יחס ישר" נלמד בכיתה ח'. לפי תוכנית הלימודים יש להדגים את הקשר בין יחס ישר לפונקציה קווית בשלל דוגמאות ובמגוון רחב של הקשרים. פעילות זו מדגימה את הקשר הזה בהקשר של כתיבת מדדים.
פעילות זו עוסקת בנושאים אלה, בנוסף לתכונות המספרים תוך ביסוסן על תובנה מספרית. לכן היא מתאימה לכיתות ח'-ט' עבור תלמידים שלמדו את נושא היחס הישר וכתיבת ביטויים אלגבריים המתארים תופעות מספריות.
(ראה עמוד 5 ו-61 בתוכנית הלימודים של חט"ב)
דוגמאות לפתרונות: (בתהליך כתיבה)
נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:
- בשלושת המשימות הראשונות, התלמיד מתבקש לנרמל לציון בין 0 ל- 10 את המשתנים השונים, במטרה לנסח ביטוי למדד במשימה הרביעית לפי הציונים האלה.
- בכל אחת משלושת המשימות הראשונות ניתן לבדוק מי מהתלמידים כתב ציונים למשתנה הנתון באופן ידני ומי באופן אוטומטי (ע"י כתיבת ביטוי לציון של d). בעקבות זה, חשוב לפתח דיון סביב היתרון של כתיבת נוסחה בסביבה ממוחשבת לעומת הכנסה ידנית של כל ערך. בנוסף, ניתן להראות לתלמידים שניתן להגיע לנוסחה דרך התופעה המספרית של הערכים שהם הכניסו באופן ידני.
- במשימה הרביעית נתונות טענות, התלמיד מתבקש לכתוב לכל טענה ביטוי למדד שיתאים לה, לדרג את הערים לפי המדד שהציע ולהגיש צילום מסך מתאים. במשימה זו, חשוב לדון עם התלמידים ברעיון שכדי לקבוע את המדד הם צריכים להתחשב בממוצע המשוקלל, כלומר כאשר לכל משתנה יש רמת חשיבות אחרת.