קוד סודי

פעילות המשך לפעילות "נפלאות החזקות" אשר עוסקת בדפוס חוזר של ספרת היחידות במספרים שהם חזקה עם בסיס ומעריך טבעיים.

פעילות זו עוסקת גם בנושא הצפנה ופענוח קודים.

 

 

נושא מתוכנית הלימודים: חזקות 

מתאימה לכיתות: ז-ט

ידע נדרש: 

הבנת משמעות החזקה

שלב העברה: 

ניתן להעביר פעילות זו בכיתה ז' כפעילות אתגר אחרי לימוד נושא החזקות, ובכיתה ט' כפעילות סיכום שמחזקת את ההבנה של משמעות החזקה או כפעילות פתיחה לנושא "חוקי חזקות"

כמו כן, ניתן להעביר את הפעילות הזו כפעילות העשרה בנושא הצפנת קודים.

דוגמאות לפתרונות

נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:

משימה 1 היא משימת הכנה שמטרתה להציג לתלמיד איך עושים הצפנה פשוטה. 

  • יש לוודא שהתלמידים מבינים איך עושים הצפנה לפי השלמה ל 10 ואיך מפענחים אותה. 

במשימה 2 המטרה היא להציג לתלמידים איך עושים הצפנה לפי הדפוס שגילו בפעילות הקודמת (סודות החזקות ונפלאות החזקות).

במשימה 3 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מזהה שיש מספר אפשרויות שונות לספרות של הקוד לפי ההצפנה של הספרות על הפתק.

  • תלמידים יכולים להתבלבל ולחשוב שלמספר 1 יש רק אפשרות אחת כמו למספר 5,  ולכן יש רק שתי אפשרויות של קודים שמתקבלים מספרת היחידות 7 (7,3). במקרה זה יש לדון באפשרויות השונות שנותנות את הספרה 1.

במשימה 4 המטרה היא לבדוק אם התלמיד מזהה שעדיין יש אפשרויות שונות לשחזור הקוד, גם כשנתון המעריך של החזקה.

  • אפשר לדון עם התלמידים למה אבא של יוסף חשב שהנתונים שהוא נתן לבנו מספקים לשחזור הקוד.

במשימה 5 המטרה היא לבדוק אם התלמיד זיהה את הדפוס שבו מעריך אי זוגי נותן רק אפשרות אחת לקוד לפי הפתק, לעומת מעריך זוגי שנותן יותר משלוש אפשרויות לקוד לפי המספרים בפתק.

  • יש לדון בתשובה כאשר המעריך הוא 0  וגם כל הספרות על פתק שוות ל 1. במקרה הזה אין אפשרות לשחזר את הקוד כי יש הרבה אפשרויות.
  • יש לדון בתשובה כאשר המעריך הוא 1. במקרה הזה המספר על הפתק צריך להיות זהה לקוד עבור כל הספרות, כלומר יש אפשרות אחת לקוד.
  • יש לדון בתשובה שבה אחת מהספרות על הפתק היא 5. במקרה הזה גם הספרה בקוד חייבת להיות 5.
  • אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף תנאי/נתון לשאלה כדי שתתקבל תשובה אחת.
  • חשוב להתייחס להבדל בין מעריך זוגי ומעריך אי זוגי:

במקרה של מעריך אי זוגי קיימת רק אפשרות אחת לקוד.

 למשל: מספר על הפתק 6251 ונבחר מעריך 3.   הקוד המתקבל הוא 6851

במקרה של מעריך זוגי קיימות יותר מאפשרות אחת לקוד. 

למשל: מספר על הפתק 6251 ונבחר מעריך זוגי  4.  קיימות יותר משלוש אפשרויות שונות לספרות של הקוד כפי שניתן לראות בטבלה:

  • ניתן לסכם את הפעילות תוך העזרות בטבלה המופיעה בקובץ "תשובות אפשריות"