תחזית מזג האוויר

פעילות זו עוסקת בהתאמת נתוני מזג האוויר לתחזית, ולהיפך.

נושא מתוכנית הלימודים: אוריינות מתמטית 

 

 

מתאימה לכיתות: ז'-ט'

ידע נדרש: 

  • הכרת מושגים שונים הקשורים למזג האוויר (אחוזים, מעלות, קמ"ש, מ"מ)
  • הבנת אי-שוויון

שלב העברה: 

פעילות זו היא פעילות אוריינית העוסקת בקריאת נתונים והתאמתם למצבים שונים, לכן היא מתאימה לכיתה ז'-ט' בכל שלבי הלימוד.

דוגמאות לפתרונות

נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:

במשימה 1 המטרה היא להתאים תחזית מזג האוויר לנתונים קיימים.

  • יש לדון במצבים שהתלמידים בחרו ולבקש הסבר על אופן ההתאמה בין הנתונים לתחזית.  
  • האם התלמידים התייחסו בהסברים שלהם לכל הנתונים או רק לנתון אחד?
  • האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ? 

במשימה 2 המטרה היא להתאים נתוני מזג האוויר לתחזית נתונה.

  • חשוב להדגיש שיש הרבה אפשרויות לתשובה נכונה – בתנאי שהתשובה הגיונית .
  • יש להדגיש שצריך להתייחס לכל הנתונים הכמותיים (למשל טמפרטורה גבוהה יכולה להתאים למזג אוויר שמשי או שרבי, לכן חשוב להתייחס לעוד נתונים)
  • האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ? 
  • האם היו תלמידים שבחרו באותה תחזית בשלושת הדוגמאות ועשו שינויים רק בנתונים הכמותיים?

במשימה 3 המטרה היא להתאים נתונים וגם תחזית מזג אוויר המתאימים לתיאור מילולי נתון. 

  • אפשר להתייחס למספר הקטן ביותר ולמספר הגדול ביותר שהתלמידים הציעו (למשל כמות גשם גדולה ביותר וכמות גשם קטנה ביותר) ולכתוב ביחד עם התלמידים את הנתונים בעזרת אי-שוויון (כהכנה למשימה 4).
  • אפשר לבקש מהתלמידים להמציא/לתאר מצבים שונים משלהם ולהתאים את הנתונים והתחזית. 

במשימה 4 המטרה היא להתאים נתונים לתחזית מזג אוויר חדשה שלא הייתה התייחסות אליה במשימות הקודמות.

  • יש להדגיש לתלמידים את הצורך בשימוש בנתונים הקיימים לגבי מזג אוויר סוער ומזג אוויר גשום, להסיק מסקנות ולגבש נתונים חדשים על מזג אוויר מושלג.
  • כהכנה לפעילות ההמשך – ניתן לפתח דיון לגבי יחידות מדידה שונות של טמפרטורה, ולחשוב ביחד האם משתמשים באותן יחידות במדינות שונות.