תחזית מזג האוויר
פעילות זו עוסקת בהתאמת נתוני מזג האוויר לתחזית, ולהיפך.
נושא מתוכנית הלימודים: אוריינות מתמטית
מתאימה לכיתות: ז'-ט'
ידע נדרש:
- הכרת מושגים שונים הקשורים למזג האוויר (אחוזים, מעלות, קמ"ש, מ"מ)
- הבנת אי-שוויון
שלב העברה:
פעילות זו היא פעילות אוריינית העוסקת בקריאת נתונים והתאמתם למצבים שונים, לכן היא מתאימה לכיתה ז'-ט' בכל שלבי הלימוד.
דוגמאות לפתרונות
נקודות לדיון והדגשים לעבודה עם הפעילות:
במשימה 1 המטרה היא להתאים תחזית מזג האוויר לנתונים קיימים.
- יש לדון במצבים שהתלמידים בחרו ולבקש הסבר על אופן ההתאמה בין הנתונים לתחזית.
- האם התלמידים התייחסו בהסברים שלהם לכל הנתונים או רק לנתון אחד?
- האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ?
במשימה 2 המטרה היא להתאים נתוני מזג האוויר לתחזית נתונה.
- חשוב להדגיש שיש הרבה אפשרויות לתשובה נכונה – בתנאי שהתשובה הגיונית .
- יש להדגיש שצריך להתייחס לכל הנתונים הכמותיים (למשל טמפרטורה גבוהה יכולה להתאים למזג אוויר שמשי או שרבי, לכן חשוב להתייחס לעוד נתונים)
- האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ?
- האם היו תלמידים שבחרו באותה תחזית בשלושת הדוגמאות ועשו שינויים רק בנתונים הכמותיים?
במשימה 3 המטרה היא להתאים נתונים וגם תחזית מזג אוויר המתאימים לתיאור מילולי נתון.
- אפשר להתייחס למספר הקטן ביותר ולמספר הגדול ביותר שהתלמידים הציעו (למשל כמות גשם גדולה ביותר וכמות גשם קטנה ביותר) ולכתוב ביחד עם התלמידים את הנתונים בעזרת אי-שוויון (כהכנה למשימה 4).
- אפשר לבקש מהתלמידים להמציא/לתאר מצבים שונים משלהם ולהתאים את הנתונים והתחזית.
במשימה 4 המטרה היא להתאים נתונים לתחזית מזג אוויר חדשה שלא הייתה התייחסות אליה במשימות הקודמות.
- יש להדגיש לתלמידים את הצורך בשימוש בנתונים הקיימים לגבי מזג אוויר סוער ומזג אוויר גשום, להסיק מסקנות ולגבש נתונים חדשים על מזג אוויר מושלג.
- כהכנה לפעילות ההמשך – ניתן לפתח דיון לגבי יחידות מדידה שונות של טמפרטורה, ולחשוב ביחד האם משתמשים באותן יחידות במדינות שונות.