מושגים בגיאומטריה- זווית ישרה

בפעילות זו, ניצור זוויות ישרות בסרטוט דינמי ונבדוק האם הזויות שיצרנו הינן אכן ישרות על ידי הצגת איזורי התשובות האפשריות. בעקבות ההתנסות נוכל להכיר דוגמאות שונות של זוויות ישרות וניתן יהיה להגיע להכללה מה מאפיין זוויות אלה.

קישור לכיתת התנסות

מתאימה לבית ספר יסודי. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

מטרות משימה זו הן להתנסות ביצירת דוגמאות רבות של זוויות ישרות ולהגיע להכללה לגבי המאפיינים של זוויות ישרות.

על התלמיד לגרור את קודקוד A וליצור זוויות ישרות. בהמשך, הוא יכול לבחון את מרחב התשובות שהשיב, ביחס למרחב התשובות הנכונות. במהלך הפעילות, התלמיד מתנסה בסיווג זוויות, בזיהוי המאפיינים של זוויות ישרות ואחרות ובעריכת הכללה לגבי סוגי הזוויות השונים.

כדי לעודד את הילדים להתנסות ביישומון ולעורר דיון בתכנים העולים ממנו, אפשר לשאול:

  • האם קיימות תשובות אפשריות נוספות מעבר לזוויות הישרות שיצרתם?
  • מה נחשב כתשובה נכונה? מה נחשב כתשובה לא נכונה?
  • מה ניתן ללמוד על זוויות ישרות?

תשובות אפשריות לשאלות אלו הן הדגמה של נקודות שונות שמגדירות את הזווית הישרה, הדגמה של סוגים של זוויות וניסיונות להכללה, כמו: זווית ישרה גדולה מזוויות חדות, קטנה מזוויות קהות ומזווית שטוחה, זוית ישרה שווה ל 90 מעלות, שוקי הזווית יכולים להיות באורכים שונים ועדיין לשמור על זווית של 90 מעלות.

במידה ותלמידים יענו שישנה תשובה אחת אפשרית לזווית ישרה, חשוב להסביר להם שאכן ישנה זווית ישרה אחת ויחידה, אבל ישנן נקודות רבות שמגדירות אותה. נקודות אלו נמצאות כולן על אותה הקרן.

  • לחצן תשובות "זוויות ישרות" – מאפשר לבדוק מהו הזוויות הישרות, כלומר זוויות השוות ל – 90 מעלות ואורך צלעותיהן יכול להיות שונה (איור 2). איזור זה מכיל את התשובה או התשובות הנכונות למשימה זו.
  • איזורי הזוויות חדות, שטוחה, קהות, ונישאות מאפשרים לבדוק מהם האזורים בהם התשובות אינן מתארות זוית ישרה. כלומר, הזוויות באזורים אלו אינן ישרות, ועל כן, אינן עונות על דרישות המשימה (איורים 3-6). אזורים אלו הם:

    • זוויות חדות – זוויות בין 0 ל 90 מעלות (לא כולל, איור 3)
    • זוויות קהות – זוויות בין 90 ל 180 מעלות (לא כולל, איור 4)
    • זווית שטוחה – זווית בת 180 מעלות (איור 5)
    • זוויות נישאות- זוויות בין 180 ל360 מעלות (לא כולל, איור 6)
    • נשים לב לכך שאיזורי הזוויות החדות והקהות (תשובות לא נכונות) מסומנים בעזרת מרחבים אינסופיים. באותו האופן, איזורי הזויות הישרה והשטוחה מסומנים בעזרת קרניים אינסופיות. הדבר נובע מהניסיון להדגיש שערכי הזוויות השונות אינם תלויים באורך הצלעות התוחמות אותן. כלומר, לא משנה מה יהיה אורך הצלעות AB ו- BC, הזווית ב' תשאר בעלת גודל זהה. איזורי הזוויות החדות והקהות (תשובות לא נכונות) אינם מסומנים בקרניים התוחמות את המרחבים. סימון זה נועד בכדי להדגיש את תחומי ההגדרה של זויות אלו. כלומר את הגדרתן של הזוויות החדות כזוויות הגדולות מאפס מעלות וקטנות מתשעים מעלות ואת הגדרתן של הזוויות הקהות כזוויות הגדולות מתשעים מעלות וקטנות ממאה ושמונים מעלות.

 היישומון מאפשר לתלמיד להעריך את הידע האישי שלו, הן על ידי הצגת איזורי התשובות הנכונות והשגויות, והן על ידי הצגת כלל התשובות שנתן באופן מרוכז. השוואה בין איזורי התשובות ובין כלל התשובות שנתן מאפשרת לתלמיד משוב עצמי והכוונה. הוא יכול להעריך את תשובותיו, לתקן אותן על פי הצורך ולהגיע להכללה לגבי הנושא הנלמד.

כדי לעודד את הילדים לערוך הערכה עצמית, אפשר לשאול:

  • מה משותף לכלל הזוויות שיצרתם? מה מאפיין זוויות ישרות?
  • במידה והזוויות שיצרתם אינן נמצאות באיזור התשובות הנכונות, נסו להסביר מה משותף להן, ומדוע אינן מבטאות זוויות ישרות?

    הערכה כיתתית

    הצגת כלל התשובות של תלמידי הכיתה מאפשר למורה לקבל תמונה עדכנית על ידע התלמידים, ועל מאפייני התפיסות שלהם. בהתאם למידע זה, ניתן לחדד סוגיות מעניינות שעלו בתשובות, להעלות שגיאות אופייניות ולדון בהן עם הילדים, לתכנן את המשך הלמידה של הנושא, הן במהלך השיעור או הדיון במליאה והן לאחריו.

    הדיון והתייחסות המורה לתשובות התלמידים הינם גורם חשוב בגיבוש נורמות כיתתיות בביצוע משימות אלו. כדי ליצור שטף של תשובות וגמישות מחשבתית יש לעודד את התלמידים להגיש תשובות מגוונות הכוללות מקרים מיוחדים ולא להסתפק בדוגמת האבטיפוס הרגילה.

    סוגיות שניתן להתייחס אליהם בדיון הכיתתי:

    1. בלבול בין זווית ישרה ולזווית שטוחה.

    שאלות לדיון: מהי זוויות ישרה? כיצד ניתן לזהות זווית ישרה? מהי זווית שטוחה?