אסימפטוטות ומשפחה פרמטרית של פונקציות

מתאימה לכיתות: ח', ט', י'. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

מאפשרת חקירת אסימפטוטות של פונקציות רציונלית  ובדיקתה ע"י שרטוט הגרפים שלהן ומוקדשת תשומת לב מרכזית להתנהגות הפונקציה בסביבתה כך שמבלי לבצע חקירה באמצעות הנגזרת או בדיקה באינסוף בשתי הקצוות, עשויה לאפשר הבנה  למושג האסימפטוטה, שאינה מחייבת הגדרות ו/או עיסוק פורמלי בנושא, כלומר על ידי התבוננות בדרגת הפולינומים במונה ובמכנה והסקת מסקנות בהתאם. 

כלומר טיפול באסימפטוטות ובהתנהגות הפונקציה באופן ווזואלי כך שהתלמיד מנסה להבין את הנושא תוך שרטוט הפונקציה על ידי בחירת ערכים שונים והגעה להכללה מתוך הדוגמאות (סוג של ניסוי וטעיה) .

מטרה שניה הינה הבנת משמעות הפרמטר במשפחת פונקציות ומידת ההשפעה שלו על התנהגותה של הפונקציה.

מטרה שלישית הינה למידה מטעויות, ופתיחת שיח פדגוגי המאפשר ביטוי לכל תלמיד והבעת השפה המתמטית ושיפורה לקידום הלמידה של כל הקבוצה.

באופן עיקרי כיתות י"א ברמות הגבוהות ארבע וחמש יחידות, ואפשר להעביר את המשימה בכיתות י"ב כחזרה על חומר שנלמד.

 באיזה שלב ניתן להעביר את הפעילות: 

לפי דעתי צריך להעביר אותה לפני  שמלמדים את נושא אסימפטוטה אופקית על מנת שהתלמיד יצליח להסיק כלל או הכללה בנושא תוך מתן פונקציות שונות על ידי שינוי פרמטרים  בפולינומים של המונה והמכנה. ולהגיע להכללה בפונקציות מסוג זה.

*חקירת פונקצית פולינום

* משמעות האס' האנכית והשפעתה על התנהגות הפונקציה 

פילטרים מעניינים: נתן הסבר מילולי

פילטר זה עשוי לתת תמונה ומידע מדויק על רמת ההבנה של התלמיד ועל דרך בחירת התשובה שהציג.

הפלטרים פחות מעניינים אבל רלוונטיים הם נתן תשובה נכונה/ לא נכונה

ישנו פלטר לא מובן שנתן נכונות, והציג תשובה לא רלוונטית למשימה

חלק מהתלמידים מתקשים בהבנת משמעות המשימה ונתנו תשובות ללא הסבר וגם לא נכונות, קשה לדעת מאיפה נבע הקושי אם הוא חוסר שליטה בטכנולוגיה של התוכנה שלא ניתנה להם אפשרות לתרגל אותה זמן מספיק לפני מתן המשימה, או חוסר שליטה בנושא המתמטי עצמו.

דוגמה לדיון, הצגת המשימה הראשונה של הפעילות הנוכחית בפני הקבוצה, קריאת הנתונים והשאלה.

השאלה הייתה האם הטענה נכונה שקימת פונקציה השייכת למשפחה ובעלת אסימפטוטה אנכית אחת בלבד x=2 ?

התלמידים קבלו זמן לחשוב ולתת ניחוש או תשובה מנומקת, נערכה טבלה לתשובות כן ולא.

שלב שני כל תלמיד ניגש למחשב וניסה על ידי שינוי ערכי הפרמטרים לבדוק אם הוא צדק או לא ומה.

בסוף נערך דיון לפי התשובות שהוצגו במקרן מול כל הכתה, ותלמידים שביקשו לתת הסבר לפילטר הטענה נכונה. מאיפה נבעה הטעות ומה ניתן ללמוד מזה.