בפיתוח- יצוג גרפי של פתרון משוואות

ייצוג גרפי של משוואה ריבועית לפי פתרון נתון. 

קישור לכיתת התנסות

מתאימה לכיתות: ז',ח',ט'. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

  1. מטרת על – חידוד ההבנה של הקשר בין פתרון אלגברי לבין ההצגה הגרפית (משמעות גרפית לפתרון נתון). 
  2. התלמיד יזהה ויסמן פתרון משוואה ריבועית על גבי מערכת צירים (משימה 2).
  3. התלמיד יוכל ליצור סוגים שונים של פתרונות משוואה ריבועית שונים על גבי מערכת צירים בהתאם לחיתוכים שבחר(חיתוך עם ציר x, חיתוך בין פרבולות וכו'…).
  4. התלמיד יתנסה בהזזת פונקציות מסוגים שונים (פרבולה, קווית) ויבחן את השפעת ההזזה על פתרונות משוואה ריבועית בכדי להגיע לפתרון נתון.
  5. התלמיד ילמד ויחקור באופן חוויתי ואחר פונקציות מסוגים שונים. בכדי לעמוד במשימה יצטרך לשנות שיפוע, חיתוכים עם הצירים, לבחור פתרונות עם בפרבולות בלבד או לשלב פו' קו ישר וכדומה. 

כיתה ט' כיתה חזקה:  העברת פעילות כפעילות חקר של קדם והכנה לחיתוכים בין שתי פונקציות. לאחר שנלמד פתרון משוואה ריבועית והוסברה משמעותו בהצגה גרפית (לא לעומק). יש לבקש מהתלמידים לחשוב מה יכול לקרות כאשר אנו מקבלים שתי פונקציות, מה המשמעות של פתרון משוואה ריבועית. לאחר ביצוע המשימה להקרין את השטיח על הלוח שיקדם דיון להתחלת הנושא.

כיתה ט' כל ההקבצות: סיכום לנושא פונקציה ריבועית (אחרי פתרון משוואה ריבועית, חיתוכים פרבולה עם הצירים, חיתוכים בין פונקציות שונות) הדבר מאפשר לראות האם הנושא השתרש באופן מדוייק, איזה קשיים התלמידים נתקלים בהם, אילו פתרונות התלמידים בוחרים לעשות (חיתוך עם ציר x, חיתוך בין פרבולה וישר, חיתוך בין שתי פרבולות).

כיתה י' וי"א: הפעילות תינתן לפני שהנושא נלמד בכיתה באותה שנה. יש להעביר את הפעילות בכדי לדעת ולנתח את המצב והמגמות בכיתה בהיבט הרחב והידע הקיים לכל תלמיד ותלמיד. 

  1. זיהוי קואורדינטות במערכת צירים.
  2. הכרת פונקציה קווית, פרבולה.
  3. משמעות של פתרון ריבועי.
  4. הבנה של המשמעות של פתרון משוואה ריבועית בהקשר לחיתוך בין שתי פרבולות/פרבולה וישר.
  5. זיהוי נקודות חיתוך בין שתי פונקציות ובין פרבולה לציר אופקי.

  1. אבחנה בין תלמידים הבוחרים להישאר עם חיתוך ציר x בלבד או בדוגמאות שלהם בוחרים גם אלה של חיתוך בין פרבולה לישר, בין פרבולה לפרבולה. 
  2.  אבחנה האם התלמידים משנים את ערכי הפתרונות בכדי להגיע לפרבולה.
  3. אבחנה האם התלמידים משנים את הפרבולה (שינוי גרפי) כדי להגיע לערכי הפתרונות.
  4. האם הסימון של "כלי סמן" מדויק.
  5. שינוי ערכי פתרון התחלתיים.
  6. במשימה שלישית הוגשו פתרונות שונים.
  7. שינויים בפרבולה מישרה להפוכה (או להיפך).
  8. ערכי פתרון שנבחרו הם חיוביים בלבד.

דיון הוא סביב תשובות של התלמידים. להציג את השטיח על הלוח, לבקש מהתלמידים להתבונן בהגשות השונות.

    • אילו זוגות של פתרונות בעלות תשובות דומות. מה הסיבות לדמיון? איזה שינוי ניתן לעשות בכדי לקבל פתרונות שונים?
    • אילו זוגות של פתרונות בעלות תשובות שונות? במה השוני בא לידי ביטוי? ממה הוא נובע?
    •  להגיע לדיון בכיתה על האבחנות בין המצבים השונים. למשל חיתוך פרבולה עם הציר האופקי בהכרח אומר ש y=0, ואילו חיתוך בין שתי פרבולות המצב לא הכרחי. 

 

  • האם הפתרון יכול להיות חיתוך בין שתי פרבולות הפוכות? לחשוב על הסבר לשלילת הטענה או לתת דוגמא בה המקרה מתקיים.
  • האם בהכרח יהיו שני פתרונות לחיתוך בין פרבולה לפונקציה קווית? לחשוב על דוגמא נגדית או להסביר מדוע יהיה נכון תמיד.
  • האם הפתרון יכול להיות חיתוך בין שתי פונקציות לינאריות? לחשוב על הסבר לשלילת הטענה או לתת דוגמא בה המקרה מתקיים.

 

  • במידה וקיימת טעויות החוזרות על עצמן בתשובות התלמידים יש להציפן ולחדדן בכיתה.