בפיתוח- פונקציה ריבועית עם פרמטרים

מתאימה לכיתות: ט', י', יא', יב'. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

מטרת הפעילות היא לחזק את המיומנות האלגברית של פונקציה ריבועית בצורה הקודקודית y=a(x-p)2+k

הנושא של פונקציה ריבועית נלמד בדרך כלל בכיתות ט. הפעילות מתאימה כפעילות מסכמת בנושא של פונקציה ריבועית, פעילות חזרה בכיתה י או פעילות בנושא של פונקציה ריבועית /פרבולה בתיכון ברמה של שלוש יחידות.

משמעות נקודה על גרף הפונקציה

משמעות הפרמטרים בביטויים אלגבריים של פונקציה ריבועית y=a(x-p)2+k 

קשר בין הפרמטרים בביטוי y=a(x-p)2+k לבין קודקוד הפרבולה

נקודות חיתוך של הפרבולה עם הצירים

הפעילות עוסקת בייצוג קודקודי של פונקציה ריבועית. חשוב להדגיש את המשפחות של פונקציה לפי ייצוג זה. במשימות 1 ו-2 הקודקוד נמצא בנקודה נתונה ולכן שינוי הפרמטר a בביטוי האלגברי ייצור משפחות של פונקציה ריבועית שיש להם כמה תכונות משותפות וגם כמה תכונות שונות. אפשר לדון בכיתה מה הם התכונות המשותפות (למשל ציר סימטריה) ומה הן התכונות השונות (למשל מספר נקודות החיתוך עם ציר ה X). הדיון הזה יכול להקדים את המשימות 3-4 בהן התנאים נתונים ותלמידים מתבקשים לרשום דוגמה לביטוי אלגברי של פרבולה המקיימת את התנאים. 

פעילות זו יכולה להיות מסכמת בנושא של ייצוג קודקודי של פרבולה.

הערה: לעיתים תלמידים רושמים את הביטוי בצורה y=a(x-p)+k ללא ציון של חזקה 2 ולכן אחד מהסננים הוא "פונקציה ריבועית" – האם הביטוי מייצג פונקציה ריבועית