יוצרים גוונים
פעילות "יוצרים גוונים" היא פעילות שלישית מתוך 3 פעילויות בנושא יחס וחלוקה ביחס נתון. בשונה משתי הפעילויות הקודמות, פעילות זו עוסקת ביחס משולש (יחס בין 3 כמויות של צבעים שונים).
פעילות ראשונה היא "עולם הצבע" (קישור למדריך למורה).
פעילות שנייה היא "סודות ורודים" (קישור למדריך למורה).
קישור לכיתת התנסות
הפעילות הראשונה "עולם הצבע" עוסקת בגוונים של צבע ורוד הנוצרים משני צבעי היסוד אדום ולבן.
הפעילות השנייה "סודות ורודים" עוסקת בתערובת הנוצרת מגוון מסוים של ורוד עם צבע יסוד (אדום או לבן) או הנוצרת משני גוונים שונים של ורוד.
פעילות זו "יוצרים גוונים" עוסקת בייצור גוונים שונים של צבעים באמצעות ערבוב 3 צבעים שונים.
הקדמה לכל המשימות:
במפעל לייצור צבעים יוצרים גוונים של צבעים באמצעות ערבוב 3 צבעים שונים, כך שיחסים שונים בין שלושת הצבעים יוצרת גוונים בצבעים שונים.
במשימה 1 נתון כי במפעל רוצים לערבב את שלושת הצבעים אדום, ירוק וכחול ביחס של 3:2:5 בהתאמה לקבלת הגוון "סגול עמוק".
התלמיד מתבקש להציע 3 דוגמאות של כמויות שונות (בליטרים) של שלושת הצבעים כך שעם ערבובם יתקבל הגוון "סגול עמוק".
במשימה 2 נתון כי הגוון הירקרק "זוהר בדשא" מתקבל מערבוב הצבעים צהוב, כחול ולבן ביחס 6:1:3 בהתאמה.
במפעל היו מוכנים להכין צבע בגוון הזה רק ללקוחות שיזמינו כמויות צבע הנעות בין 30 ל – 100 ליטרים.
התלמיד מתבקש לבחור כמות הצבע הכוללת בגוון "זוהר בדשא" ולכתוב את כמויות הצבעים צהוב, כחול ולבן שצריך לערבב כדי לקבל את הגוון " זוהר דשא "בכמות שבהזמנה.
צריך להגיש 3 דוגמאות לכמויות שונות.
במשימה 3, נתון כי לקוח רוצה להזמין צבע בגוון "ירוק מאיר" שבו היחס בין הצבעים צהוב כחול ולבן הוא 7:1:2 .
כמו כן נתון כי במפעל נותרו במלאי כמויות הצבעים האלה שאותם אפשר לערבב לקבלת הגוון:
צבע צהוב- 75 ליטרים, צבע כחול – 8 ליטרים צבע לבן – 15 ליטרים
הלקוח צריך יותר מ-50 ליטר צבע ופחות מ – 60 ליטרים צבע לפרויקט צביעה.
התלמידים מתבקשים לסמן את הטענות הנכונות, ולכל טענה נכונה להגיש דוגמה של כמות צבע בהזמנתו של הלקוח התומכת בטענה, ולמלא את כמויות הצבע הצהוב כחול ולבן שצריך לערבב כדי לקבל את הגוון "ירוק מאיר" בכמות שבהזמנתו של הלקוח.
- יש כמות צבע בגוון "ירוק מאיר" שאם הלקוח יזמין הספק לא יוכל לספק אותה.
- יש כמות צבע בגוון "ירוק מאיר" שאם הלקוח יזמין הספק יוכל לספק אותה.
- יש כמות צבע בגוון "ירוק מאיר" שאם הלקוח יזמין אותה יאזל הצבע הלבן
- יש כמות צבע בגוון "ירוק מאיר" שאם הלקוח יזמין הספק יוכל לספק אותה אבל יאזל הצבע הכחול במלאי.
במשימה 4 נתון כי רן הצבעי מרבה להשתמש בגוון אפור המתקבל מערבוב הצבעים צהוב, כחול ולבן, שבו היחס בין הצבע הצהוב לכחול הוא 1:2 והיחס בין הצבע הכחול ללבן הוא 3:4 .
רן הצבעי רוצה להזמין אצל הספק צבע בגוון זה בכמויות שונות לפי צרכי הלקוחות.
התלמידים מתבקשים לבחור ביישומון הדינמי כמות צבע שבהזמנתו של רן ולכתוב את כמות הצבע הצהוב, את כמות הצבע הכחול ואת כמות הצבע הלבן שיש לערבב כדי לקבל את הגוון "תכול סגרירי" בכמות שבהזמנה.
הם מתבקשים להגיש 3 דוגמאות שונות .
במשימה 5 נתון כי יערית הצבעית מרבה להשתמש בגוון כתמתם "אפרסק קפוא" שמתקבל מערבוב הצבעים צהוב, אדום ולבן, שבו היחס בין הצבע הצהוב לאדום הוא 1:4 והיחס בין הצבע הצהוב ללבן הוא 3:5.
יערית רוצה להזמין אצל הספק צבע בגוון זה בכמויות שונות לפי צרכי הלקוחות.
התלמידים מתבקשים לבחור ביישומון הדינמי כמות צבע שבהזמנתה של יערית ולכתוב את כמות הצבע הצהוב, את כמות הצבע האדום ואת כמות הצבע הלבן שיש לערבב כדי לקבל את הגוון "אפרסק קפוא" בכמות שבהזמנה.
הם מתבקשים להגיש 3 דוגמאות שונות .
נושא יחס נלמד ביסודי ומתעמקים בו בכיתה ח'.
לפי תוכנית הלימודים של כיתה ח' יש להדגיש כי "עבור יחס נתון, יש אינסוף זוגות מספרים שהיחס ביניהם הוא יחס זה. מידיעת היחס וידיעת אחד מהמספרים ניתן לקבוע בוודאות מהו המספר השני." כמו כן, יש להדגיש לתלמידים כי "צמצום והרחבה של יחס איננו משנה אותו".
בנוסף, בכיתה ח' לומדים נושא "חלוקה ביחס נתון" שמוגדרת לפי תוכנית הלימודים כ"פיצול של קבוצה נתונה לשתי תת-קבוצות כך שהיחס בין הגדלים שלהן יהיה שווה ליחס הנתון….. חלוקה ביחס נתון יכולה להיות מבוססת על יחס בין מספרי קבוצות הומוגניות
לכן, ניתן להעביר את הפעילות הזו בכיתה ח' כהקדמה לנושא היחס או כפעילות תרגול אחרי ההרחבה בנושא חלוקה ביחס נתון.
(ראה עמוד 57 בתוכנית הלימודים של חט"ב)
יחס
יחס משולש
צמצום והרחבת שברים
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה