מספרים בשפת ברייל

הפעילות עוסקת בכתיבת מספרים בשפת ברייל המבוססת על קוד בנוי משש נקודות מסודרות כמו בדומינו.

פעילות זו היא ראשונה מתוך שתי פעילויות באותו נושא. פעילות המשך שלה היא "כתוב לי מספר" (קישור למדריך למורה).

קישור לכיתת התנסות

המדריך בתהליך כתיבה

מתאימה לכיתות: ז', ט'. 

לא מתאים לסלולר

לואי ברייל  המציא את שיטת הקריאה באמצעות מישוש אשר משמשת את קהילת העוורים עד היום.

הוא היה בן 3 כשאיבד את ראייתו. לפני זה, לואי נהג לצפות באביו בעת עבודתו כמעבד עורות ורצען. 

כדי לעזור ללואי ללמוד לקרוא , נהג האב ליצור אותיות על ידי נעיצת מסמרים בעלי ראש עגול בלוח עץ כדי שלואי יוכל למשש את האותיות באצבעותיו. 

כמו כן, האם נהגה לשחק איתו בדומינו והוא היה סופר את הנקודות על גבי הקוביות 

באמצעות מישוש.

הקוד שלואי המציא בגיל 15 התבסס על שש נקודות מסודרות כמו בדומינו.

מיקום הנקודות ומספרן צינו כל אות באלף בית או מספר .

מקור: ספר "שש נקודות" מאת ג'ן בראינט  

 

במשימה 1 נתון תא ברייל למספרים עם ארבע נקודות מתוך שש נקודות.

התלמידים מתבקשים להיעזר ביישומון על מנת לפענח את הקוד לספרות מ 0 עד 9, ולהגיש 3 דוגמאות שונות של מספרים אי-זוגיים.

המטרה של משימה זו היא להכיר את תא ברייל למספרים (הכולל 4 נקודות מתוך 6 נקודות של תא ברייל המקורי), ולגלות את אופן קידוד המספרים בעזרת 4 נקודות. 

במשימה 2, לאחר שהתלמידים הצליחו לפענח את קוד ברייל למספרים במשימה הקודמת,

הם מתבקשים להגריל מספר על ידי לחיצה על כפתור "הגרלת מספר" ולכתוב את המספר שמתקבל בכתיב ברייל.

המטרה של משימה זו היא לוודא שהתלמידים אכן הבינו איך כותבים מספרים בשפת ברייל ולתת להם להתנסות בכתיבתם.

במשימה 3 התלמידים מתבקשים להחליט לגבי הטענה הבאה אם היא נכונה או לא נכונה:

בתא ברייל שבו אפשר ליצור 4 בליטות לכל היותר ניתן לכתוב בנוסף לכל הספרות 0-9  את  הסימן   =.

אם הם בוחרים שהטענה נכונה, הם מתבקשים להציע 3 דוגמאות שונות לקידוד הסימן שווה. אם הם בוחרים שהטענה לא נכונה, צריך להסביר מדוע.

 

בצד ימין ביישומון, נתונים המספרים בכתב ברייל מ- 0 עד 9.

  

המטרה של משימה זו היא לחקור כמה תווים לכל היותר ניתן לקודד באמצעות 4 בליטות בלבד, באמצעות חישוב כמות התווים שנוצלו וכמות התווים שנותרו לקידוד.

במשימה 4 נתונות שתי טענות.  

התלמידים מתבקשים לסמן את הטענות הנכונות, ולכל טענה נכונה להגיש דוגמה משלהם לקידוד אפשרי לפעולות .

 1)     בתא ברייל שבו אפשר ליצור 4 בליטות לכל היותר אפשר לכתוב את כל הספרות 0-9 וגם למצוא קוד מתאים לחמשת פעולות החשבון + , – , : , × , שורש 

2)    בתא ברייל שבו אפשר ליצור 4 בליטות לכל היותר אפשר לכתוב את כל הספרות 0-9 ואת חמשת פעולות החשבון + , -, : , × , שורש וגם את הסימן =


המטרה של משימה זו היא לחקור את האפשרויות שלא נוצלו עדיין ולהגיע למסקנה שנותרו רק 5 אפשרויות שונות.

במשימה 5 נתון שהורידו את הבליטה השמאלית התחתונה מתא ברייל עם 4 בליטות, ובכך נוצר תא ברייל שבו אפשר ליצור 3 בליטות לכל היותר.

כמו כן נתונה טענה:

ניתן לכתוב באמצעות תא כזה רק חלק מהספרות שנכתבו באמצעות תא ברייל עם 4 בליטות.

התלמידים מתבקשים להחליט אם הטענה נכונה. אם בחרו כן, הם מתבקשים להגיש 3 דוגמאות של מספרים שלא ניתנים לכתיבה באמצעות תא ברייל עם 3 בליטות. 

אם בחרו לא, הם מתבקשים להסביר במילים.

 

המטרה של משימה זו היא להגיע למסקנה שלא מספיק 3 בליטות על מנת לייצג את כל הספרות  9-0 ויש צורך ב 4 בליטות לפחות.

 

פעילות זו היא פעילות אוריינית המתאימה לכיתה ז'-ט' בכל שלבי הלימוד.

לא נדרש ידע ספציפי

בתהליך כתיבה

בתהליך כתיבה

בתהליך כתיבה