פונקציה ריבועית תנאים רבים

מתאימה לכיתות: ז',ח',ט'. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

  • לתרגל ולהבין את המשמעות של פונקציה ריבועית שבה יש  אפשרות לשנות את הפרמטרים a ו-b ו-c כך שהפונקציה תקיים תנאים רבים ככל האפשר מהתנאים הנתונים ביחס לפונקציה הראשונה הנתונה. 
  • מצבים אפשריים (נק' 1):
  1. חיתוך בין 2 פרבולות דרך קודקוד (פרבולה ישרה)
  2. נקודת חיתוך באגף שמאל (פרבולה ישרה)
  3. נקודת חיתוך באגף ימין (פרבולה ישרה)

שלושת המצבים משוקפים לציר ה-x (פרבולה הפוכה)

  • התלמידים יישמו את הידע על ציר סימטרי והיחס בין פונקציות שונות בעלות ציר סימטריה משותף ויבינו שיחס בין פרמטרים a  ו-b בפונקציה f(x) חייב להיות שווה ליחס בין פרמטרים a ו-b בפונקציה g(x) (ציר סימטרי = -b/2a)
  •  
  • התלמידים ינסו לחפש את ייצוג הפונקציה g(x) דרך ראשית הצירים ויבינו שהתנאי לקבלת פונקציה זו הוא הצבת שיעורי הנקודה (0,0) – ראשית הצירים בייצוג האלגברי של הפונקציה (תלוי ברמת התלמידים)
  • התלמידים יגיעו להבנה שרק דרך שינוי פרמטר a ניתן לקבל נקודות מינימום או מקסימום בפונקציה הריבועית (במשימה הנתונה, a חייב להיות חיובי)
  • התלמידים יגלו דרך הניסוי כיצד פעולות על הפרמטרים בייצוג אלגברי משפיע על הייצוג הגרפי. 
  • יפתחו חשיבה דינמית וויזואלית 
  • יפתחו חשיבה לחקירה של משפחות פונקציות בעזרת יחס בין הפרמטרים
  • המורה יקבל תמונה מורחבת על ידע, הבנה ומכשולים של התלמידים בנושא הפונקציות הריבועיות

הפעולה מתאימה לכיתות ח' "מופת" וגם לכיתות ט' וכיתות י' (חזרה). מתאים לכיתות יא' רמה 3 יח'.

הפעולה מתאימה לתרגול הנושא לאחר הקנייה. וגם כפעולה מסכמת ושיעורי בית. 

יסודות גיאומטריה אנליטית,בפונקציה ריבועית. 

מציאת ציר סימטרי וקודקוד הפרבולה.

ייצוגים שונים של פרבולה ונקודת מקסימום ומינימום שלהן.

נקודת חיתוך בין שתי פונקציות ריבועיות.

הכללת תנאים פונקציה באמצעות פרמטרים.

  1. במשימה הראשונה התלמידים צריכים לממש כמה שיותר תנאים באמצעות תמונת מצב מסויימת בשלושת הפרמטרים של המשוואה הריבועית a  ו-b ו-c. אין אפשרות להגיע לכל ארבעת התנאים המצויינים במשימה,
    בתנאי הראשון ש   f(x) = g(x) מדובר על נקודה אחת משותפת. קושי התלמיד בתנאי הזה שהוא מתייחס רק לנקודת החיתוך של קודקודים בפונקציות האלו.
    שאלה זאת אפשר לחלק לכמה רמות: לתלמידים חזקים ולתלמידים חלשים. התלמידים החזקים כנראה יבחרו יותר תנאים מתקיימים עבור מצב מסויים, והתלמידים החלשים יבחרו פחות תנאים מתקיימים.
    חשוב בסוף המשימה לנהל דיון עם התלמידים ולהדגיש את הנקודות החשובות והמכשולים.

המלצות שיפור: המשימה לא ברורה עבור התלמידים, להוסיף מילון מושגים המסביר את ההגדרות למילים בתוך השאלה, מה ההגדרה של תנאים, הגדרה של ככל האפשר וכו'

  1. במשימה השנייה היא המשך של המשימה הראשונה, אותם התנאים מנוסחים מעט אחרת כך שהתלמידים צריכים לממש כמה שיותר תנאים באמצעות תמונת מצב מסויימת בפחות פרמטרים, במשוואה הריבועית a  ו-b. 
  2. המשימה שלוש נותנת דגש רק על השפעת שינוי הפרמטרb .

המלצות שיפור: המשימה לא ממשיכה באותו קו עיצובי למשל: במשימות הקודמות הפונקציה הנתונה הייתה בצבע כחול והפונקציה האדומה (המשתנה)  בצבע אדום במשימה השלישית אין התייחסות לצבע של המשוואה הנתונה (כחולה), חסר הצבע הכחול בהיצג האלגברי, הוא צבוע בשחור, אין גרף בצבע שחור. 

בנוסף לכך לא ברור שהפרמטר b שייך לפונקציה נוספת, האדומה המשתנה, זאת ועוד חסר ההיצג האלגברי של הפונקציה האדומה

  1. המשימה רביעית היא משימת סיכום. המשימה מתאימה לתלמידים לחשיבה מסדר גבוה כך שמראה, כי היא בוחנת את התלמידים מה היישומים שלהם מהמשימות הקודמות, מה המשמעות ומה התפקיד של כל פרמטר (מקדם) בפונקציה ריבועית. 

המלצות שיפור: במשימה זו יש אופציה ביישומון ההצגה של הוספת נקודות החיתוך בין הפונקציה g(x) לפונקציה f(x) 

אני מציעה להוסיף אופציה זו גם למשימות הקודמות, על מנת לשפר את ההבנה של התלמידים.

ניתן לראות כי במשימות התנאי הראשון מופיע בכפילות, פעם אחת מחוץ למלבן התנאים, צריך למחוק אותו