פונקציות שורש עם פרמטרים

משימות בנושא פונקציית שורש עם פרמטר מבוססות על שאלת בגרות  קיץ 2014 שאלון 806

משימות מתמקדות בתכונות של פונקציית שורש והנגזרת: תחום הגדרה, נקודות קיצון, פיתול, אסימפטוטות אופקיות,תחומי עליה וירידה  ושרטוט סקיצה של גרף הפונקציה וגרף הנגזרת. חישוב שטח המוגבל על ידי גרף של פונקציית הנגזרת.

קישור לכיתת התנסות

מתאימה לכיתות: יא', יב'. 

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

התלמיד יתרגל בחירת פרמטרים לפי תנאיי חקירת פונקציה עם שורשים וילמד את תפקיד הפרמטרים בפונקציה עם שורשים. 

משימה מס'1 : התאמת פונקציה באמצעות בחירת הפרמטרים a ו-b לתחום הגדרה נתון . ניתן למצוא על פי הזזת ערכי הפרמטרים בסרגל גרירה או תוך שימוש בידע שנלמד בפתרון אי שיוונים עם שורשים.

משימה מס' 2: זיהוי ערכי הפרמטרים a ו-b המתאימים ליצירת פונקציה בה יש חיתוך עם הצירים ( עם ציר ה-x פעם אחת או פעמיים ועם ציר ה-y יש או אין חיתוך) 

משימה מס' 3: מציאת ערכי פרמטרים מתאימים ליצירת פונקציה בה יש נקודות קיצון מינימום/ מקסימום/ אין נק'/ יש שתי נק'.

משימה מס' 4: בניית פונקציה על פי תנאי תחום וטווח

משימה מס' 5: בניית פונקציית מכפלה שתתאים לתנאי זוגיות נתון.

משימה מס' 6: מציאת ערכי פרמטרים שיקיימו תנאי של שיוון בין שתי פונקציות תוך התייחסות לפונקציית מנה

  1. כיתות בהן מתאים להעביר את הפעילות : כיתה י -יא 4-5 יח"ל
  2. באיזה שלב : בכיתה י' 4 יח"ל לקראת סוף השנה לאחר שלמדו פתרון משוואות ואי שיוונים עם שורשים וחקירת פונקציית שורש ללא פרמטרים ניתן לתת כתרגול והעמקה, בכיתה י' 5 יח"ל ניתן לתת לאחר שלמדו פתרון משוואות  ואי שיוונים עם שורשים כפתיח לנושא פונקציות עם שורשים . באופן זהה אם לא הספיקו ללמוד בכיתה י' את הנ"ל ילמדו בתחילת שנה בכיתה י"א לפי הכתוב לעיל. 
  1. חקירת פונקציה (לאו דווקא עם שורשים) הכוללת מציאת תחום הגדרה, נק' חיתוך, נק' קיצון ושרטוט סקיצה . פתרון משוואות  ואי שיוונים עם שורשים .

משימה 1:  הפונקציה מוגדרת לכל x, הפונקציה מוגדרת בין 3- ל-3 , הפונקציה מוגדרת עבור x>1 או x<1.

משימה 2: לפונקציה אין חיתוך עם ציר ה-y, לפונקציה יש שורש אחד, לפונקציה יש שני שורשים

משימה 3: לפונקציה יש נקודת מקסימום מקומי, לפונקציה יש נקודת מינימום מקומי, לפונקציה אין נקודות קיצון.

משימה 4:נכונות, נבחר: הטענה נכונה, נבחר: הטענה לא נכונה, נוסף הסבר מילולי, f(0)>2 .

משימה 5:מכפלת הפונקציות אי זוגית, מכפלת הפונקציות חסרת זוגיות, מכפלת הפונקציות זוגית, סומנה פונקציית המכפלה, נבחר: הטענה נכונה, נבחר: הטענה אינה נכונה, נוסף הסבר מילולי.

משימה 6: נבחר: הטענה נכונה, נוסף הסבר מילולי

דיון על משימה מספר 5: מהי הזוגיות של הפונקציה הנתונה? האם שינוי הפרמטרים ישנה את הזוגיות? כיצד ניתן לראות זוגיות של פונקציה רק על פי הגרף שלה? באיזה פונקציה נכפול את הפונקציה הנתונה על מנת שתצא פונקציה זוגית / אי זוגית/ חסרת זוגיות? האם נוכל לכפול בפונקציה זוגית? בפונקציה אי זוגית? או בפונקציה חסרת זוגיות? האם תוכלו למצוא כלל לגבי מכפלה של פונקציה בהקשר לזוגיות הפונקציה החדשה? מה הקשר בין גרף הפונקציות שבחרתם לגרף פונקציית המכפלה?