רואים/לא רואים
פעילות זו עוסקת במפה טופוגראפית שנועדה לתת מידע לגבי צורתו החיצונית של השטח, באופן הקרוב ביותר למציאות.
קיום קו ראייה בין שתי נקודות תלוי בכמה גורמים כמו המרחק בין הנקודות והפרשי הגובה בין הנקודות. לכן מפה טופוגרפית עוזרת לבחון אם קיים קו ראייה בין נקודות בשטח.
זו היא פעילות המשך של הפעילות "מפה על הגובה" (קישור למדריך למורה)
קישור לכיתת התנסות
בהקדמה לכל המשימות נתונות ההגדרות הבאות:
מדרון: מדרון הוא תבנית טופוגרפית משופעת בכיוון מסוים.
בכל צורה טופוגרפית שיש בה התרוממות של פני השטח, המדרון הוא כל קטע בעל מפנה (כיוון כללי שאליו הוא פונה).
כאשר אנו עוסקים במדרון, אנו מתייחסים לשיפוע שלו ולמפנה שלו. קיימים כמה סוגי מדרונות:
מדרון בעל שיפוע קמור: כאשר השיפוע תלול יותר בבסיס המדרון (קווי הגובה צפופים יותר) ומתמתן ככל שעולים לקו הרכס או לכיפה.
כאשר המדרון קמור, לא נוכל לראות את הפסגה מבסיסו.
מדרון בעל שיפוע קעור: המדרון מתון יותר בבסיסו, כלומר על המפה קווי הגובה מרווחים יותר בבסיס ונעשים צפופים עם העלייה בגובה.
כאשר המדרון קעור, נוכל לראות את הפסגה מבסיסו.
כתף: לעיתים למדרון שיפוע משתנה. כאשר המדרון תלול בתחילתו, נקטע על ידי קטע מתון ושב להיות תלול בהמשך, אנו מכנים זאת כתף – בשל הצורה שמקבלת שלוחה בעלת מדרון כזה.
כתף יכולה להיווצר כמובן גם כאשר השיפוע משתנה בסדר הפוך (מתון, תלול ושוב מתון).
בנוסף נתון כי קו ראיה הוא קו שלאורכו מתאפשרת ראייה בין שני מקומות. כאשר קו הראייה נחסם, המקומות מוסתרים זה מזה.
קיום קו ראייה בין שתי נקודות תלוי בגורמים הבאים:
- המרחק בין הנקודות
- הפרשי הגובה בין הנקודות
- מבנה השטח והטופוגרפיה באזור שבין הנקודות.
על מנת לדעת אם קיים קו ראייה בין נקודות ניתן לצפות בשטח בעזרת משקפת או להיעזר במפה טופוגרפית ולבחון האם קיים קו ראייה.
במשימה 1 נתון כי אלון ומתן צועדים בגובה 1100 מטרים מעל פני הים לאורך שביל חשוף מעצים וממכשולים אחרים שבולטים מעל פני השטח.
במפה הטופוגרפית, השביל מסומן באדום, הנקודה הכחולה מייצגת את המקום בו נמצא אלון בזמן מסוים, הנקודה הצהובה מייצגת את המקום בו נמצא מתן באותו הזמן, ולחיצה על התיבה מציג את המרחק האווירי בין מתן לאלון.
כמו כן נתונות טענות.
התלמיד מתבקש לבחור את הטענות הנכונות ולכל טענה נכונה להגיש דוגמה תומכת על ידי גרירת הנקודות בסרטוט למקום המתאים על השביל.
- על פי המבנה הטופוגראפי של פני השטח, קיימים שני מקומות שאם אלון יעמוד באחד מהם ומתן יעמוד באחר באותו הזמן, אלון ומתן בוודאות יוכלו לראות זה את זה.
- על פי המבנה הטופוגראפי של פני השטח, קיימים שני מקומות שאם אלון יעמוד באחד מהם ומתן יעמוד באחר באותו הזמן, אלון ומתן בוודאות לא יוכלו לראות זה את זה.
המטרה של המשימה הזו היא לבדוק אם התלמיד יודע למצוא שתי נקודות במפה הטופוגרפית, על אותו קו גובה, כך שיש ביניהן קו ראייה או אין.
במשימה 2 נתון כי על כל אחד מהקווים הירוק והאדום שמסומנים במפה, יזמים קיבלו היתר לבנות מלון שיתנשא לגובה 40 מטרים (האחד מסומן על ידי נקודה אדומה והאחר על ידי נקודה ירוקה). לפי המידע במפה הטופוגרפית היזמים הציעו שתי הצעות למקם את המלונות.
התלמיד מתבקש להגיש לכל הצעה דוגמה תומכת על ידי גרירת הנקודה האדומה והנקודה הירוקה למקום המתאים.
הצעה א: המרחק האווירי הקווי בין המלונות יהיה פחות מ- 1560 מטר ומהגג של מלון א אפשר בוודאות לראות את הגג של מלון ב.
הצעה ב: המרחק האווירי הקווי בין המלונות יהיה יותר מ- 1200 מטר ומהגג של מלון א בוודאות אי-אפשר לראות את הגג של מלון ב.
המטרה של המשימה הזו היא לבדוק אם התלמיד יודע לזהות את גובה קו הגובה עליו יבנו את המלון, וגם למצוא שתי נקודות במפה הטופוגרפית, כך שיש ביניהן קו ראייה או אין.
במשימה 3 נתון כי נועם ויובל הם צפרים שיוצאים ביחד לתצפיות בציפורים. כל אחד בוחר לצפות במקום אחר בסביבת הר המירון.
לעיתים שניהם צופים בציפורים באותו קו גובה ולפעמים בקווי גובה שונים. נועם תמיד צופה בציפורים בקו גובה גבוה מקו הגובה של יובל.
בלחיצה על הכפתור בחר יופיעו במפה הטופוגראפית שתי נקודות המייצגות את מיקומם של נועם ויובל באחת התצפיות שתכננו.
התלמיד מתבקש לבחור באחת התצפיות שתכננו נועם ויובל. בתצפית שבחר, צריך למצוא בחלון הימני את קו הראייה בין נועם ליובל. אפשר להיעזר בכתיבת שיעוריה של הנקודה המתארת את מיקומו של נועם יחסית למיקומו של יובל בתצפית שבחרתם (שיעור ה-x של הנקודה מתאר את המרחק האווירי בין מיקומו של נועם למיקומו של יובל ושיעור ה- y שלה מתאר את גובה מיקומו של נועם יחסית לגובה המיקום של יובל).
לאחר מכן, התלמיד מתבקש להגיש 3 דוגמאות לתצפיות שונות.
המטרה של המשימה הזו היא שהתלמיד ינסה לצייר את קו הראייה בין שתי נקודות לא על אותו קו גובה.
במשימה 4 נתון כי אורי ודנה בודקים מסלול טיול לחניכים שלהם בצופים. אורי הולכת על שביל שכולו נמצא באותו קו גובה ומסומן במפה בצבע אדום, ודנה הולכת על שביל שנמצא כולו בקו גובה אחר ומסומן במפה בצבע כתום. בין שתיהן עובר קו גובה שלישי שחלק ממנו מסומן במפה בצבע שחור.
הנקודה האדומה במפה הטופוגראפית מתארת את מיקומה של אורי בזמן מסוים והנקודה הכתומה מתארת את מיקומה של דנה באותו הזמן.
התלמיד מתבקש לגרור את הנקודות למקום במפה הטופוגראפית כרצונו. לאחר מכן, בחלון הימני של היישומון, לכתוב את שיעורי הנקודה Z או לגרור אותה למקום כך שהקו החום יתאר את המבנה הטופוגראפי של המדרון בין דנה לאורי.
ולהגיש 3 דוגמאות שונות ככל האפשר.
המטרה של המשימה הזו היא שהתלמיד ינסה לצייר את המבנה הטופוגרפי של השטח בין שתי נקודות לא על אותו קו גובה.
במשימה 5 נתון כי אורי ודנה בודקים מסלול טיול לחניכים שלהם בצופים. אורי הולכת על שביל שכולו נמצא באותו קו גובה ומסומן במפה בצבע אדום, ודנה הולכת על שביל שנמצא כולו בקו גובה אחר ומסומן במפה בצבע כתום. בין שתיהן עובר קו גובה שלישי שחלק ממנו מסומן במפה בצבע שחור.
הנקודה האדומה במפה הטופוגראפית מתארת את מיקומה של אורי בזמן מסוים והנקודה הכתומה מתארת את מיקומה של דנה באותו הזמן.
כמו כן, נתונות טענות.
התלמיד מתבקש להגיש לכל טענה נכונה דוגמה תומכת על ידי גרירת הנקודות למקום המתאים:
- המדרון בין המקום של דנה למקום של אורי הוא מתון בהתחלה ופחות מתון בהמשך
- המדרון בין המקום של דנה למקום של אורי הוא תלול יותר בהתחלה ופחות תלול בהמשך
המטרה של המשימה הזו היא לבדוק אם התלמיד יודע לזהות מבנים טופוגרפים מסוגים שונים.
במשימה 6 נתון כי אורי ודנה בודקים מסלול טיול אחר לחניכים שלהם בצופים. אורי הולכת על שביל שכולו נמצא באותו קו גובה ומסומן במפה בצבע אדום, ודנה הולכת על שביל שנמצא כולו בקו גובה אחר ומסומן במפה בצבע כחול. בין שתיהן עוברים שני קווי גובה אחרים.
הנקודה האדומה במפה הטופוגראפית מתארת את מיקומה של אורי בזמן מסוים והנקודה הכחולה מתארת את מיקומה של דנה באותו הזמן.
כמו כן, נתונות טענות.
התלמיד מתבקש לבחור את הטענות הנכונות, ולכל טענה נכונה להגיש דוגמה תומכת על ידי גרירת הנקודות בחלון השמאלי למקום המתאים, ובחלון הימני לסרטט קו המתאר את המבנה הטופוגראפי בין המקום של דנה למקום של אורי.
- דנה ואורי בוודאות לא יכולות לראות זו את זו כי המדרון ביניהן קמור
- ייתכן שדנה ואורי יכולות לראות זו את זו כי המדרון ביניהם קעור
- המדרון בין דנה לאורי אינו קעור ואינו קמור ויתכן שדנה ואורי יכולות לראות זו את זו
- המדרון בין דנה לאורי הוא אוכף ודנה ואורי בוודאות אינן יכולות לראות זו את זו
המטרה של המשימה הזו היא לבדוק אם התלמיד יודע להשתמש בגרפים כדי לזהות מבנים טופוגרפים מסוגים שונים.
במשימה 7 נתון כי נועם ויובל הם צפרים שיוצאים ביחד לתצפיות בציפורים. כל אחד בוחר לצפות במקום אחר בסביבת הר המירון.
לעיתים שניהם צופים בציפורים באותו קו גובה ולפעמים בקווי גובה שונים. נועם תמיד צופה בציפורים בקו גובה גבוה מקו הגובה של יובל.
בלחיצה על הכפתור בחר יופיעו במפה הטופוגראפית שתי נקודות המייצגות את מיקומם של נועם באחת התצפיות שתכננו.
כמו כן נתונות טענות.
התלמיד מתבקש להגיש דוגמה תומכת לכל טענה.
על פי המבנה הטופוגראפי של פני השטח, קיימים שני מקומות שאם נועם יעמוד באחד מהם ויובל יעמוד באחר באותו הזמן:
- ייתכן שנועם ויובל יוכלו לראות זה את זה.
- נועם ויובל בוודאות יוכלו לראות זה את זה.
- נועם ויובל בוודאות לא יוכלו לראות זה את זה.
המטרה של המשימה הזו היא לבדוק אם התלמיד יודע לזהות מבנים טופוגרפים מסוגים שונים בלי שימוש בגרפים.
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה
בתהליך כתיבה