תחזית מזג האוויר

פעילות זו עוסקת בהתאמת נתוני מזג האוויר לתחזית, ולהיפך.

קישור לכיתת התנסות 

מתאימה לכיתות: ז', ח', ט'. 

לא מתאים לסלולר

הקדמה למשימות 1+2:

מזג האוויר מוגדר כתיאור מצבה הנוכחי של האטמוספרה על ידי אוסף של גדלים כמותיים: טמפרטורה (במעלות צלזיוס), לחות (באחוזים), מהירות הרוח (בקמ"ש), כיסוי עננים (באחוזים), כמות הגשם (מ"מ).

בפעילות זו נתייחס לשישה מצבים של מזג האוויר בארץ: סוער (גשם ורוח) , גשום, גשום לפרקים, מעונן ללא גשם, שמשי, שרבי (שמש עם רוח).



במשימה 1 נתון שמזג האוויר מוגדר כתיאור מצבה הנוכחי של האטמוספרה על ידי אוסף של גדלים כמותיים: טמפרטורה (במעלות צלזיוס), לחות (באחוזים), מהירות הרוח (בקמ"ש), כיסוי עננים (באחוזים), כמות הגשם (מ"מ).

התלמיד מתבקש לבחור נתונים ביישומון ע"י לחיצה על כפתור "נתונים חדשים", לאחר מכן לסמן את תחזית מזג האוויר המתאימה לנתונים שבחר, ולהגיש 3 דוגמאות של תחזיות שונות.

המטרה של המשימה הזו היא להתאים תחזית מזג האוויר לנתונים קיימים.

במשימה 2 התלמיד מתבקש לבחור תחזית מזג אוויר ביישומון ע"י לחיצה על כפתור "תחזית חדשה", לאחר מכן לגרור את הסליידרים כדי להתאים את הנתונים הכמותיים לתחזית שבחר, ולהגיש  3 דוגמאות של תחזיות שונות.

המטרה של משימה זו היא להתאים נתוני מזג האוויר לתחזית נתונה.

במשימה 3 נתונים תיאורים של מזג האוויר:

 

1) החזאי הודיע לבתי ספר שכדאי לבטל את כל הטיולים המתוכננים ליום ד' הקרוב בגלל מזג האוויר הסוער.

2) החזאי הודיע שמזג האוויר מעונן אך לא צפוי גשם, לכן הוא מתאים בצורה מושלמת לכל פעילות ספורטיבית בחוץ.

3) הרשות לטבע והגנים ביקשה מהאזרחים להימנע מהדלקת אש ביערות מחשש לשריפות עקב מזג האוויר השרבי.

 

התלמיד מתבקש לבחור את התחזית המתאימה לכל תיאור ולהכניס ערכים של נתונים המתאימים לתיאור. 

המטרה של המשימה הזו היא להתאים נתונים וגם תחזית מזג אוויר המתאימים לתיאור מילולי נתון.

במשימה 4 נתונה ההקדמה הבאה:

מקובל לחשב תחזית מזג האוויר בארץ לפי מודל המורכב ממשוואות של חוקים פיסיקליים של תנועה וחוקי שימור (אנרגיה, מסה, תנע, לחות) אשר מתורגמות למשוואות מתמטיות מסובכות. לתוך המשוואות האלה מכניסים עשרות אלפי תצפיות ומדידות מכל העולם ומשכבות רבות באטמוספירה, ואז מקבלים פתרון, אותו מנתחים.

 

כמו כן נתון כי צוות חזאים התבססו על נתוני מזג האוויר לפי 10 שנים האחרונות, את הנתונים הזינו במשוואות מתמטיות וקיבלו את הערכים לתחזיות שונות.

בטבלה למטה מוצגים הערכים לשתי תחזיות : מזג אוויר סוער ומזג אוויר גשום.

התלמיד מתבקש להיעזר בערכים בטבלה ולהגיש 3 דוגמאות לערכים שונים המתאימים למזג אוויר מושלג.

המטרה של משימה זו היא להתאים נתונים לתחזית מזג אוויר חדשה שלא הייתה התייחסות אליה במשימות הקודמות.

 

 

פעילות זו היא פעילות אוריינית העוסקת בקריאת נתונים והתאמתם למצבים שונים, לכן היא מתאימה לכיתה ז'-ט' בכל שלבי הלימוד.

הכרת מושגים שונים הקשורים למזג האוויר (אחוזים, מעלות, קמ"ש, מ"מ)

הבנת אי-שוויון

משימה 1

דוגמה לנתונים המתאימים למזג אוויר שמשי: 

בדוגמה זו אחוז כיסוי העננים הוא 0%  וכמות המשקעים היא 0 .

תלמידים יכולים להתאים נתונים אלה למזג אוויר שרבי, אפשר להפנות את תשומת לבם לנתון "מהירות הרוח" שצריכה להיות יותר גדולה. 

 דוגמה לנתונים המתאימים למזג אוויר גשום לפרקים:

בדוגמה זו כמות המשקעים היא 54 מ"מ.

תלמידים יכולים להתאים נתונים אלה למזג אוויר גשום,  אפשר להפנות את תשומת לבם לנתון "כיסוי עננים" שצריך להיות יותר גבוה.

 דוגמה לנתונים המתאימים למזג אוויר סוער:

בדוגמה זו כמות המשקעים היא 66 מ"מ, מהירות הרוח היא גבוהה (62 קמ"ש ) וכיסוי העננים גבוה (89%).

משימה 3

 

משימה 1

מאפיין נכונות: התחזית שנבחרה מתאימה לנתונים שנבחרו

מאפייני עבודה:

בחרו שמשי 

בחרו שרבי

בחרו מעונן ללא גשם

בחרו גשום לפרקים

בחרו גשום

בחרו סוער 

משימה 2

מאפייני עבודה:

הייתה התייחסות לכל הנתונים

נבחרו נתונים כמותיים קיצוניים

בחרו שמשי 

בחרו שרבי

בחרו מעונן ללא גשם

בחרו גשום לפרקים

בחרו גשום

בחרו סוער 

משימה 3

מאפיין נכונות: סומנה תחזית מתאימה לתיאור

מאפייני עבודה:

הנתונים מתאימים לתחזית שנבחרה

התייחסו  לכל הנתונים

בחרו שמשי 

בחרו שרבי

בחרו מעונן ללא גשם

בחרו גשום לפרקים

בחרו גשום

בחרו סוער 

משימה 4 

מאפיין נכונות: הנתונים מתאימים למזג אוויר מושלג

התייחסו  לכל הנתונים

 

משימה 1

  • יש לדון במצבים שהתלמידים בחרו ולבקש הסבר על אופן ההתאמה בין הנתונים לתחזית.  
  • האם התלמידים התייחסו בהסברים שלהם לכל הנתונים או רק לנתון אחד? חשוב להדגיש שצריך להתייחס לכל הנתונים על מנת לקבוע תחזית מזגג אוויר
  • האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ? 

טבלה של נתונים לפיהם ניתן לקבוע את התחזית:

משימה 2

  • חשוב להדגיש שיש הרבה אפשרויות לתשובה נכונה – בתנאי שהתשובה הגיונית .
  • יש להדגיש שצריך להתייחס לכל הנתונים הכמותיים (למשל טמפרטורה גבוהה יכולה להתאים למזג אוויר שמשי או שרבי, לכן חשוב להתייחס לעוד נתונים)
  • האם היו תלמידים שבחרו רק במצבים קיצוניים כמו שרבי או סוער ? 
  • האם היו תלמידים שבחרו באותה תחזית בשלושת הדוגמאות ועשו שינויים רק בנתונים הכמותיים?

משימה 3

  • אפשר להתייחס למספר הקטן ביותר ולמספר הגדול ביותר שהתלמידים הציעו (למשל כמות גשם גדולה ביותר וכמות גשם קטנה ביותר) ולכתוב ביחד עם התלמידים את הנתונים בעזרת אי-שוויון (כהכנה למשימה 4).
  • אפשר לבקש מהתלמידים להמציא/לתאר מצבים שונים משלהם ולהתאים את הנתונים והתחזית. 

משימה 4

  • יש להדגיש לתלמידים את הצורך בשימוש בנתונים הקיימים לגבי מזג אוויר סוער ומזג אוויר גשום, להסיק מסקנות ולגבש נתונים חדשים על מזג אוויר מושלג.
  • ההגדרות שנקבעו לפלטר שבודק נתונים מזג אוויר מושלג במשימה זו הן: 

    מהירות רוח <50 קמ"ש

    טמפרטורה < 5 מעלות

    כיסוי עננים > 70%

    לחות > 70% 

    כמות גשם > 10 מ"מ 

  • כהכנה לפעילות ההמשך – ניתן לפתח דיון לגבי יחידות מדידה שונות של טמפרטורה, ולחשוב ביחד האם משתמשים באותן יחידות במדינות שונות.