תנועה במהירויות שונות

הפעילות מבוססת על שאלה מבחינת בגרות 5 יחידות לימוד 

קישור לכיתת התנסות

מתאימה לכיתות: ז', ח', ט', י'.

מתאים לסלולר בתצוגה רוחבית

מטרת הפעילות היא תיאור של תנועה במהירויות שונות (קבועות) בשיטה גרפית. המהירות היא קבועה ולכן התיאור של התנועה בעזרת קטעים ישרים. במשימות 1 ו-2 התנועה היא של רוכב אחד במהירויות שונות (קבועות) בקטעי מסלול שונים. במשימות 3 ו-4 התנועה של שני רוכבים. במשימות 1,2,3 תלמידים מתנסים בתיאורים שונים של הבעיה. אין צורך בשימוש בביטויים אלגבריים. במשימה 4 נדרש כתיבת ביטויים אלגבריים מתאימים לבעיה.

בעיות תנועה משולבות בתוכנית הלימודים של כיתות ח,ט,י. השימוש בגרפים ללא ביטויים אלגבריים מאפשר לתלמידים בכל הרמות, להתמודד עם בעיות תנועה.

 

 

  • מערכת צירים קרטזית, סימון נקודות במערכת צירים.
  • תנועה במהירות קבועה
  • פונקציה קווית
  • משמעות השיפוע כמהירות קבועה 

 

  • חלוקת זמנים שווה.
  • חלוקה למקטעים שווים.
  • נקודת קצה.
  • נקודת התחלה בראשית צירים.

 

  • מהירות קטנה יותר במקטע הראשון.
  • מהירות גדולה יותר במקטע הראשון.
  • נכונות טענה 1.
  • השיפועים שווים.
  • אורכי הקטעים שונים.
  • אורכי הקטעים שווים.

תיאור גרפי של בעיות תנועה הוא אחד מהכלים של פתרון בעיות תנועה. כאשר התנועה היא במהירות קבועה הגרפים הם קטעים של פונקציה קווית. ציר ה x מציין בדרך כלל את הזמן שעבר מתחילת התנועה וציר ה y המרחק מנקודת המוצא. אפשר להתייחס בדיון לשיפוע שלילי ושיפוע אפס ולמשמעות שלהם עבור התנועה. התייחסות נוספת יכולה להיות למשמעות של ערכים שליליים על ציר ה y ועל ציר ה x.

משימה 4 בפעילות דורשת ידע בבניה ופתרון משוואה ממעלה ראשונה ולכן היא מתאימה לתלמידים ברמה גבוהה.