כתוב לי מספר

פעילות זו היא המשך לפעילות "מספרים בשפת ברייל" (קישור למדריך למורה). בשונה מהפעילות הראשונה, הפעילות עוסקת בכתיבת מספרים וגם אותיות בשפת ברייל.

קישור לכיתת התנסות

מדריך בתהליך כתיבה

מתאימה לכיתות: ז', ח', ט'. 

לא מתאים לסלולר

לואי ברייל  המציא את שיטת הקריאה באמצעות מישוש אשר משמשת את קהילת העוורים עד היום.

הוא היה בן 3 כשאיבד את ראייתו. לפני זה, לואי נהג לצפות באביו בעת עבודתו כמעבד עורות ורצען. 

כדי לעזור ללואי ללמוד לקרוא , נהג האב ליצור אותיות על ידי נעיצת מסמרים בעלי ראש עגול בלוח עץ כדי שלואי יוכל למשש את האותיות באצבעותיו. 

כמו כן, האם נהגה לשחק איתו בדומינו והוא היה סופר את הנקודות על גבי הקוביות 

באמצעות מישוש.

הקוד שלואי המציא בגיל 15 התבסס על שש נקודות מסודרות כמו בדומינו.

מיקום הנקודות ומספרן צינו כל אות באלף בית או מספר .

מקור: ספר "שש נקודות" מאת ג'ן בראינט  

במשימה 1 נתון כי בתא ברייל שבו אפשר ליצור 4 בליטות לכל היותר קיים מספר מוגבל של תווים שאפשר לכתוב (חלק מהם מתאים לספרות 0-9 וחלק לא). את כל התווים שאפשר לכתוב באמצעות תא ברייל כזה ניתן לחלק ל-4 קבוצות :

קבוצה א – תווים בעלי בליטה אחת

קבוצה ב- תווים בעלי 2 בליטות

קבוצה ג תווים בעלי 3 בליטות

קבוצה ד- תווים בעלי 4 בליטות

 

כמו כן נתונה טענה:

קיימת קבוצה אחת שמספר התווים בה גדול מספר התווים בכל אחת מהקבוצות האחרות.

התלמידים מתבקשים להחליט אם הטענה נכונה או לא. אם בחרו כן, הם מתבקשים להגיש 3 דוגמאות של מספרים שונים מקבוצה זו. אם בחרו לא, צריך להסביר במילים.

במשימה 2 נתון כי בתא ברייל שבו אפשר ליצור 5 בליטות לכל היותר קיים מספר מוגבל של תווים שאפשר לכתוב (חלק מהם מתאים לספרות 0-9 וחלק לא). את כל התווים שאפשר לכתוב באמצעות תא ברייל כזה ניתן לחלק ל-5 קבוצות:

קבוצה א – תווים בעלי בליטה אחת

קבוצה ב- תווים בעלי 2 בליטות

קבוצה ג תווים בעלי 3 בליטות

קבוצה ד- תווים בעלי 4 בליטות

קבוצה ה- תווים בעלי 5 בליטות

כמו כן נתונות טענות:

  1. קיימות שתי קבוצות שמספר התווים בקבוצה אחת גדול ממספר התווים בקבוצה השנייה
  2. קיימת קבוצה אחת שמספר התווים בה גדול ממספר התווים בכל אחת מהקבוצות האחרות
  3. קיימות שתי קבוצות שמספר התווים בקבוצה אחת שווה למספר התווים בקבוצה השנייה

התלמידים מתבקשים לבחור את הטענות הנכונות, ולכל טענה נכונה להציע תו מכל קבוצה ולכתוב את מספר התווים הכולל בכל קבוצה.

במשימה 3 נתון כי קבוצת מפתחים רוצים לפתח כתב ברייל חדש באמצעות תא ברייל שבו אפשר ליצור 5 בליטות לכל היותר. את כל התווים שאפשר לכתוב באמצעות תא ברייל כזה ניתן לחלק ל-5 קבוצות:

קבוצה א – תווים בעלי בליטה אחת

קבוצה ב- תווים בעלי 2 בליטות

קבוצה ג – תווים בעלי 3 בליטות

קבוצה ד- תווים בעלי 4 בליטות

קבוצה ה- תווים בעלי 5 בליטות

בכתב ברייל החדש רוצים לכתוב תו מתאים לכל אחד מ 22 אותיות הא – ב ותו מתאים לכל אחת מהספרות  0-9. 

אחד המפתחים טען כי אין מספיק תווים לכל האותיות א-ב וגם לספרות 0-9.

התלמידים מתבקשים להחליט אם הוא צודק, ולהסביר במילים.

במשימה 4 נתון תא ברייל שבו אפשר ליצור 5 בליטות לכל היותר.  

את כל התווים שאפשר לכתוב באמצעות תא ברייל כזה ניתן לחלק ל-5 קבוצות:

קבוצה א – תווים בעלי בליטה אחת

קבוצה ב- תווים בעלי 2 בליטות

קבוצה ג – תווים בעלי 3 בליטות

קבוצה ד- תווים בעלי 4 בליטות

קבוצה ה- תווים בעלי 5 בליטות

רוצים לכתוב תו מתאים לכל אחד מ 22 אותיות הא – ב ותו מתאים לכל אחת מהספרות 1-9, כך שהתווים המתאימים יהיו בסדר עולה של הקבוצות.

את הסימון של התווים יתחילו מהספרות בסדר עולה ואחר כך את 22 אותיות הא-ב בסדר עולה.

התלמידים מתבקשים לבחור 3 אותיות מבין האותיות ד' עד ח' ולכתוב אותן באמצעות כתיב ברייל המוצע.

במשימה 5 נתון תא ברייל המקורי שבו אפשר ליצור 6 בליטות.  

את כל התווים שאפשר לכתוב באמצעות תא ברייל כזה ניתן לחלק ל-6 קבוצות:

קבוצה א – תווים בעלי בליטה אחת

קבוצה ב- תווים בעלי 2 בליטות

קבוצה ג – תווים בעלי 3 בליטות

קבוצה ד- תווים בעלי 4 בליטות

קבוצה ה- תווים בעלי 5 בליטות

קבוצה ו- תווים בעלי 6 בליטות

בהנחה שהשתמשו בתווים לכתיבת הספרות 0-9 וגם האותיות א-ת, כך שהתווים המתאימים יהיו בסדר עולה של הקבוצות (את הסימון של התווים יתחילו מהספרות בסדר עולה ואחר כך את 22 אותיות הא-ב בסדר עולה).

התלמידים מתבקשים להציע 3 אפשרויות לכתיבת הסימן "!" באמצעות מספר שונה של בליטות.

 

 

 

פעילות זו היא פעילות אוריינית המתאימה לכיתה ז'-ט' בכל שלבי הלימוד.

לא נדרש ידע ספציפי

בתהליך כתיבה

בתהליך כתיבה

בתהליך כתיבה